lunes, 2 de diciembre de 2013

Metàfora tutorial

En aquesta metàfora fa referència al programaria que reprodueix el model tradicional d’ensenyament-aprenentatge. L’ordinador tutoritza el procés d’aprenentatge realitzat per l’estudiant.

En aquella època es considerava que un alumne podia aprendre a través d’una màquina i que el paper del professor podia ser suprimit. Van aparèixer uns primer ordinadors, però poc a poc van anar a pareixent més models i els programaris insidien en les ganes de trobar un programa per instruir als alumnes. Si fem un paral·lelisme d’aquesta metàfora de l’ordinador, si mirem en un procés tradicional sense programes informàtics, podem dir que hi ha una iniciació que va de la mà del docent, el docent explica uns contingut a l’aula, i hi ha una resposta per part de l’alumne, aquest fa preguntes o dona resposta a preguntes del professor, pot dur a terme exercicis ets.. dona una resposta als contingut del docent. El contingut final són les avaluacions, on el professor planteja preguntes i aquest avalua i valora els contingut que han aprés els alumnes, donant una nota, una qualificació. Aquest tipus d’interacció també es pot fer a partir dels ordinadors, en aquest cas la seqüència en paral·lel es que aquest elabora una serie de preguntes que son resoltes i respostes per l’alumne i finalment hi ha una avaluació que està pre-disenyada pel ordinador.

Programa pensat per treballar a tots els cicles, depenent de l’edat i el cicle es durana terme unes o altres activitats. El JClic és un conjunt d'aplicacions informàtiques que serveixen per a realitzar diversos tipus d'activitats educatives: trencaclosques, associacions, exercicis de text, mots encreuats...
Les activitats no s'acostumen a presentar soles, sinó empaquetades en projectes. Un projecte està format per un conjunt d'activitats i una o més seqüències, que indiquen l'ordre en què s'han de mostrar.
L'antecessor del JClic és el Clic, una aplicació que des del 1992 ha estat emprada per educadors i educadores de diversos països com a eina de creació d'activitats didàctiques per als seus alumnes.
El JClic està desenvolupat en la plataforma Java, és un projecte de codi obert i funciona en diversos entorns i sistemes operatius.

Els objectius perseguits en iniciar el projecte foren:


  • Fer possible l'ús d'aplicacions educatives multimèdia "en línia", directament des d'Internet. 
  • Mantenir la compatibilitat amb les aplicacions Clic 3.0 existents. 
  • Fer possible el seu ús en diverses plataformes i sistemes operatius, com ara Windows, Linux, Solaris o Mac OS X.
  • Utilitzar un format estàndard i obert per a l'emmagatzematge de les dades, per tal de fer-les transparents a altres aplicacions i facilitar la seva integració en bases de dades de recursos.
  • Ampliar l'àmbit de cooperació i intercanvi de materials entre escoles i educadors de diferents països i cultures, facilitant la traducció i adaptació tant del programa com de les activitats creades. 
  • Recollir els suggeriments de millores i ampliacions que els usuaris heu anat enviant. 
  • Fer possible que el programa pugui anar ampliant-se a partir del treball cooperatiu entre diversos equips de programació. 
  • Crear un entorn de creació d'activitats més potent, senzill i intuïtiu, adaptant-lo a les característiques dels actuals entorns gràfics d'usuari.




Penso que aquest programa sol no podria aportar allò necessari per l'alumne ja que no podria respondre aquelles preguntes espontànies que podrien fer els alumnes o no explicaria de maner adequada. Penso que com a suport per la classe amb el mestre estaria molt bé perquè és una manera diferent d'aprendre però un ordinador o un programa no podria substituir mai a un mestre ja que no pot donar un feedback.

No hay comentarios:

Publicar un comentario